سلامت

مطالب مورد نیاز مربیان بهداشت و علاقه مندان به موضوع بهداشت و سلامتی

سلامت

مطالب مورد نیاز مربیان بهداشت و علاقه مندان به موضوع بهداشت و سلامتی

روز بیماران تالاسمی و هموفیلی


هر گلبول قرمز انسان دارای 200 تا 300 میلیون مولکول هموگلوبین است. وجود هموگلوبین برای ساختن گلبولهای قرمز ضروری است. در جریان بیماری تالاسمی مقدار هموگلوبین بدن برای ساخته شدن گلبول قرمز ناکافی است. تالاسمی یک بیماری ژنتیک است. مثلاً به طور طبیعی دو ژن زنجیر آلفا روی هر یک از کروموزمهای 16 وجود دارند و تالاسمی آلفا ممکن است ناشی از فقدان یک یا هر دو ژن باشد. برای اینکه آشنایی بیشتری با این بیماری پیدا شود مختصری در مورد ساختمان هموگلوبین توضیح داده می شود. به طور کلی هر مولکول هموگلوبین از 4 گروه Heme و یک مولکول گلوبین تشکیل می شود. مولکول گلوبین خود از دو زوج زنجیر پلی پپتیدی غیر مشابه ساخته شده که در هر زنجیر آن اسیدهای آمینه به ترتیب قرار گرفته اند. چهار نوع زنجیر در ترکیب گلوبین های مختلف به کار می روند که هر زنجیر ترکیب خاصی از اسیدهای آمینه را دارد و آنها را به ترتیب زنجیرهای آلفا، بتا، گاما و دلتا می نامند. هر کدام از زنجیرها از 141 تا 146 اسید آمینه ساخته می شود. هر زنجیر دارای یک موضع ژنی خاص و جداگانه ای در روی کروموزم خاصی دارد. به عنوان مثال زنجیرهای آلفا دارای دو موضع ژنی روی کروموزم 16 و سه زنجیر بتا، گاما و دلتا روی کروموزم شماره 11 دارای موضع ژنی هستند. در فواصل این مواضع ژنی قطعات جداکننده DNA قرار دارند. در جریان بیماری تالاسمی در این زنجیرهای هموگلوبین تغییرات غیر طبیعی ایجاد می شود که این تغییرات ناشی از تغییرات ژنی در DNA سلولی است. بیشتر تغییرات و آسیبهای هموگلوبین مربوط به زنجیره های بتا می باشد. به طور کلی دو نوع تالاسمی وجود دارد.

1ـ تالاسمی مینور Minor Thalassemia

2ـ تالاسمی ماژور Major Thalassemia

ادامه مطلب ...

13 اردیبهشت روز جهانی آسم و آلرژی

آسم نوعی بیماری ریوی است که می‌تواند باعث خس خس کردن سینه، سرفه کردن، گرفتگی سینه و دشواری در تنفس شود. داروهای موثر برای بهبود این حالت شامل قرص یا اسپری تنفسی است و ممکن است تاثیر طولانی مدت یا سریع داشته باشد. مصرف منظم داروی آسم یکی از مهمترین و موثرترین روش‌ها برای پیشگیری از حمله آسم است. محققان مرکز کنترل و پیشگیری امراض در ایالات متحده توصیه‌ می‌کنند که اگر آلرژی و حساسیت‌ها عامل بروز حمله آسم در فردی باشد برای جلوگیری از حمله باید تا حد امکان از تماس با عوامل و فاکتورهای حساسیت‌زا که باعث خارش و عطسه می‌شوند، خود داری کرد. مهمترین این عوامل حساسیت را شامل قرار گرفتن در معرض دود سیگار، گرد و غبار، آلودگی‌ هوا، فضولات سوسک، حیوانات خانگی، گروه‌ها و کپک، ورزش شدید، سرمای شدید، گرمای شدید و بالاخره آب و هوای مرطوب هستند.
پایگاه جامع اطلاع رسانی پزشکان ایران

2 اردیبهشت روز زمین پاک


 از بهاران کی شود سرسبز سنگ        خاک شو تا گل برویی رنگ رنگ(مولوی)

همه ساله در جهان در روز دوم اردیبهشت ماه (22 آوریل) مراسمی در گوشه و کنار جهان با نام "زمین پاک" برگزار می‌شود هدف از این مراسم‌آگاهی‌رسانی و ارزش گذاردن به زمین، این مادر هستی است، از این‌رو سازمان ملل متحد این روز را بدین نام خوانده است و پیشینه و بنیانگذاری آن به "جان مک کانل" دانشمند و کوشنده در حوزه های علوم، مذهب و صلح به سال 1969 برمی‌گردد که نخستین هشدارها را از اثر زیانبار پلاستیک و مشتقات آن بر زمین عنوان کرد.

فلسفه برگزاری روز زمین، پاک نگهداشتن زمین از آلودگی و پاکسازی آن از آلاینده‌هاست و آنچه در این روز بر جهانیان واجب است کم کردن حتی ذره ای از آلودگی خود بر این زمین است ولی شاید ایرانیان در برابر این روز مسئولیتی بس بیشتر از سایر ملت‌ها داشته باشند و آن به سبب پیشینه و پشتوانه بزرگی به نام فرهنگ ایرانی است که در جای جای آن احترام به زمین و پدیده‌های طبیعی را مشاهده می‌کنیم، قرن‌ها پیش ایرانیان باستان نه تنها به معنی واقعی پاسداری از زمین را تجربه می‌کردند بلکه روزی را نیز به نام روز زمین جشن می‌گرفته‌اند و امروز جهانیان به این نکته رسیده‌اند که اگر می‌خواهند فرزندانشان نیز از نعمت زندگی در زمین برخوردار باشند باید اندکی با زمین مهربان تر باشند  و روزی را به نام آن کرده‌اند.

ادامه مطلب ...