سلامت

مطالب مورد نیاز مربیان بهداشت و علاقه مندان به موضوع بهداشت و سلامتی

سلامت

مطالب مورد نیاز مربیان بهداشت و علاقه مندان به موضوع بهداشت و سلامتی

نشانه بیماری های قلبی عروقی


این 12 علائم هشدار دهنده را که خبر خوبی در مورد قلب شما نمی دهند فراموش نکنید

بیماری های قلبی عامل شماره 1 مرگ مردان و زنان و مسئول 40% کلیه موارد مرگ در آمریکا می باشد که از سرجمع مرگ در اثر تمام سرطان ها نیز بیشتر است.

چرا بیماری قلبی تا این حد کشنده است؟ یک علت آن است که بسیاری از مردم به دنبال بروز علائم برای درخواست کمک درنگ می کنند. بله، فردی که دچار درد سینه ناگهانی شده احتمالاً می داند که باید با اورژانس پیش بیمارستانی تماس بگیرد اما علائم قلبی همیشه شدید و واضح نیستند بلکه از فرد به فرد و بسته به جنسیت متغیر هستند.

از آنجا که درک نشانه های قلبی می تواند سخت باشد، پزشکان در خصوص نادیده گرفتن علائم هشدار دهنده احتمالی، تحمل کردن آن ها، انتظار برای برطرف شدنشان یا شتابزدگی در ربط دادن آن ها به سوزش سردل، درد عضلانی و یا سایر علل کم اهمیت تر غیرقلبی هشدار می دهند.

این امر خصوصاً در مورد مردان و افراد بالای 65 سال و نیز افراد واجد سایر زمینه های خطر قلبی مانند سطح بالای کلسترول یا فشارخون، چاقی، استعمال دخانیات، دیابت یا سابقه فامیلی بیماری قلبی صدق می نماید.

"هرچه تعداد عوامل زمینه ساز خطر بیماری قلبی فوق الذکر بیشتری در شما باشد احتمال این که یکی از نشانه های 12 گانه پیش درآمد یک حمله قلبی باشد بیشتر است."

"مردم معمولاً نمی خواهند به این نکته اعتراف کنند که سنشان برای بروز مشکل قلبی به اندازه کافی بالاست یا آن قدر بیمار هستند که دچار آن شوند. ممکن است امتناع از درمان سایر مشکلات طبی آن قدر خطرناک نباشد اما یک عارضه قلبی جدی می تواند به معنای مرگ ناگهانی باشد. پس بهتر است دست به کار شده آن را بررسی کرد تا اینکه مرد! "

 

12 نشانه احتمالی قلبی که هرگز نباید نادیده گرفت

در ذیل دوجینی از نشانه هایی که ممکن است علامت مشکل قلبی باشند آورده شده اند.

1.       اضطراب و بی قراری: حمله قلبی می تواند با اضطراب و بی قراری مفرط یا ترس از مرگ همراه باشد. افرادی که از حمله قلبی جان سالم به در برده اند معمولاً در مورد تجربه کردن حس "پایان قریب الوقوع عمر" سخن می گویند.

 

2.      احساس ناراحتی در سینه: درد سینه نشانه کلاسیک حمله قلبی و شکایت شماره 1 بیماری است که ما معمولاً به دنبال این نشانه می گردیم. البته تمام حملات قلبی الزاماً سبب درد سینه نمی شوند و از سویی درد سینه هم ممکن از بیماری هایی نشات بگیرد که هیچ ارتباطی به قلب ندارند.

 

درد سینه ناشی از قلب اغلب زیر جناغ و شاید کمی متمایل به چپ و مرکز قفسه سینه متمرکز گردد. شدت این درد به "نشستن یک فیل روی سینه" توصیف می شود اما می تواند به صورت یک احساس ناراحتی یا فشار، له شدن یا احساس پری هم باشد. "توصیف درد در زنان به عنوان یک درد جزئی غیرمعمول نیست. برخی زنان گفته اند که درد حتی در حد مصرف مسکنی مانند یک استامینوفن هم نبوده است".

همچنین زنان بیش از مردان ممکن است به جای احساس فشار، سوزش سردل در قفسه سینه خود احساس نمایند که گاه مردم آن را با درد معده اشتباه می گیرند.


3.      سرفه: سرفه مکرر یا خس خس سینه می تواند یک نشانه نارسایی قلبی و ناشی از تجمع مایع در ریه باشد و در بعضی موارد با خلط خونی همراه می شود.

 

4.      سرگیجه: حملات قلبی می توانند به واسطه  اختلالات بالقوه خطرناک ریتم و ضربان قلب (آریتمی) باعث احساس سبکی در سر و از دست رفتن هشیاری شوند.

 

5.      احساس خستگی: احساس خستگی غیرطبیعی علی الخصوص در زنان می تواند در حین حمله قلبی و به همان شکل در طی روزها و هفته های منتهی به این حمله رخ دهد. احساس خستگی مداوم می تواند نشانه نارسائی قلبی باشد.

 

البته شما ممکن است به دلائل دیگر احساس خستگی کنید اما می توانید بین آن و خستگی ناشی از یک بیماری قلبی افتراق حاصل نمایید؟

"اگر احساس می کنید حالتان خوب نیست سعی نکنید سر خود را به کتاب و اینترنت گرم کنید. اتلاف وقت خطرناک است."

6.      تهوع و بی اشتهایی: احساس ناراحتی معده یا بالا آوردن در حمله قلبی ناشایع نیست. ورم شکم (آسیت) ناشی از نارسایی قلبی می تواند اشتها را مختل کند.

 

7.      درد در سایر قسمت های بدن:  در بسیاری از حملات قلبی درد از قفسه سینه شروع و به شانه ها، بازوها، ساعدها، پشت، گردن، فک یا شکم انتشار می یابد. البته گاهی هم خبری از درد در سینه نیست و فقط در سایر اعضا که ذکر شدند حس می شود. درد می تواند ماهیت تناوبی داشته باشد.

 

مردان به هنگام حمله قلبی اغلب اغلب احساس درد در بازوی چپ دارند. در زنان احتمال احساس درد در هر دو بازو یا بین دو کتف بیشتر است.

8.      نبض سریع یا نامنظم: پزشکان می گویند که سوزش سردل گاه گاه و گذرا جای نگرانی ندارد اما یک ضربان نبض سریع یا نامنظم مخصوصاً وقتی با ضعف، سرگیجه یا تنگی نفس همراه گردد می تواند شاهدی بر حمله قلبی، نارسایی قلبی یا یک اختلال ضربان قلب (آریتمی) باشد. در صورت عدم درمان، آریتمی ها می توانند منجر به سکته مغزی، نارسایی قلبی یا مرگ ناگهانی گردند.

 

9.      تنگی نفس: افرادی که در حال استراحت و یا با کمترین تحرک نفس نفس می زنند ممکن است شرایط تنفسی شبیه آسم یا بیماری مزمن انسدادی ریه داشته باشند اما تنگی نفس می تواند نشان دهنده یک حمله قلبی یا نارسایی قلبی نیز باشد.

 

گاه افراد دچار حمله قلبی احساس فشار یا درد در قفسه سینه ندارند اما احساس تنگی نفس شدید دارند انگار که در یک مسابقه ماراتون شرکت کرده باشند در حالی که اصلاً حرکتی نکرده اند. در حین یک حمله قلبی، تنگی نفس اغلب با احساس ناراحتی در سینه همراه است اما می تواند قبل یا بدون احساس ناراحتی در سینه نیز رخ دهد.

10.  تعریق: عرق سرد نشانه ای شایع در حمله قلبی می باشد. ممکن است شما در حالی که روی صندلی نشسته اید در یک لحظه چنان خیس عرق شوید انگار که در حال کار بوده اید.

 

11.  آب آوردگی (ادم): نارسایی قلبی می تواند سبب شود مایعات در بدن تجمع یابند و منجر به تورم یا ادم (اغلب در پاها، قوزک پاها، ساق ها یا شکم) گردد و به همان میزان نیز باعث افزایش وزن ناگهانی و گاه کاهش اشتها شود.

 

12.  ضعف: برخی افراد در روزهای منتهی به یک حمله قلبی همانند طی زمان بروز یک حمله، ضعفی مفرط و غیرقابل توجیه را تجربه می کنند. خانمی می گفت که احساس می کرده حتی نمی تواند یک کاغذ را بین انگشتان خود نگاه دارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد